Yoga

Zenmeesters biedt Yogavormen aan. Op deze pagina lees je meer over de verschillende stijlen en wat ze voor jou kunnen betekenen. De meeste lessen vind je op meerdere momenten per week terug in het rooster.

cay

Critical Alignment

Critical Alignment is een moderne yogastijl die het uitlijnen van het skelet centraal stelt. Vanuit alignment kun je vrij bewegen. Daarvoor heb je o.a. kracht nodig in de houdingsspieren die je rechtop houden.

Door voorovergebogen achter je laptop te hangen nemen bewegingsspieren de functie van houdingsspieren over. Die worden na verloop van tijd chronisch verkrampt in die stand. Je bovenrug blijft gebogen, borst ingezakt, hoofd naar voren, etc.

Bewegingspatronen doorbreken en nieuwe aanleren doe je door verstijfde bewegingsspieren en bindweefsel te verzachten, bijv. op de onderrugrol, middenrugrol, rubberen strip of houten boogje (foto). Daardoor kun je verkrampte gebieden verder mobiliseren, dieper gelegen houdingsspieren op kracht brengen en bewegingen opnieuw leren coördineren. Hierdoor maak je ruimte voor je skelet om terug te komen in zijn natuurlijke uitlijning, wat een gevoel van vrijheid om te bewegen kan geven, fysiek en mentaal.

neal en jeroen

Yin Yoga

Naar binnen keren, verstillen, minder doen, meer zijn. Luisteren naar jouw lichaam en geest.

Yin Yoga is dé tegenhanger voor alle activiteiten in je leven.

Denk aan sporten, maar ook alles waar je druk door bent in je hoofd. Spieren trainen doe je door te bewegen, yin yoga werkt op bindweefsel. Dat vraagt om statische houdingen waar je 3-5 min in verblijft. Dan kan bindweefsel op rek/druk komen en regenereert het. In stilte, met rustige muziek op de achtergrond en onder begeleiding van de docent.

Er ontstaat ruimte in je lichaam doordat je rek brengt op o.a. het vlies wat alles in je lichaam met elkaar verbindt, fascia. Er ontstaat ruimte in je geest doordat je tijd hebt om te leren focussen op wat er gebeurt in je lichaam en geest.

Elke dinsdagavond 20:30 uur hebben we een speciale Yin Yogales met live piano. Een uur om te luisteren naar jouw lichaam en de helende muziek. Tijdens deze zachte Yin Yogales onder begeleiding van Neal zijn prachtige pianospel ervaar je de kracht van klank en Yin Yoga samen.

restorative

Restorative Yoga

Restorative Yoga is ideaal in tijden waarin je lichamelijk en geestelijk wilt herstellen en opbouwen.

Herstellen na veel activiteit, fysiek of mentaal staat centraal. De zachte benadering in de ondersteunde houdingen helpt je bij het diep ontspannen van het lichaam en het versterken van het contact tussen lichaam en geest. Dit kan ook heilzaam zijn als je herstellende bent van ziekte.

Door ontspanning te combineren met ademhalingsoefeningen en zachte houdingen spreek je het herstellende, vernieuwende vermogen van het lichaam aan. Spanning, soms diep in het lichaam aanwezig, krijgt de kans om te ontladen en de bloedcirculatie kan verbeteren. Als spanning loslaat krijgt het lymfestelsel ruimte om afvalstoffen af te voeren. Zo kan je weer opladen en krijg je meer energie.

Lisa

Meditatie

Een uur met ontspanning, inzicht en ruimte voor lichaam en mind.

Tijdens deze lessen maak je kennis met verschillende vormen van meditatie.

Denk bijvoorbeeld inzichtsmeditatie (Vipassana), ademmeditaties, mindful bewegen en Yoga Nidra. De lessen zijn zo opgebouwd dat je steeds wat meer de diepte ingaat en tot verstilling kunt komen.
Voor wie behoefte heeft aan rust, ontspanning en bezinning is het heel prettig om op een vast moment in de week in een groep samen te mediteren.

Wil je leren mediteren of wil je jouw meditatieproces meer verdiepen? Misschien zijn de maandelijkse meditatielessen dan wat jij zoekt. Deze vind je in het rooster op elke laatste zondagavond van de maand.

laura

Vinyasa Flow Yoga

Vinyasa Flow Yoga is een vloeiende, dynamische vorm van yoga waarin verschillende houdingen elkaar afwisselen op het ritme van de adem. De voortdurende focus op adem en beweging brengt de aandacht gemakkelijk in het nu.
Elementen uit de zonnegroet zijn een terugkerend onderdeel en worden gebruikt als verbinding tussen de houdingen. De nadruk ligt in deze les op de fysieke inspanning:  het vergroten van (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen.

Vinyasa Flow Yoga is een aanrader voor als je meer fysieke uitdaging zoekt.
Ook als je met veel onrust kampt (piekeren, onzekerheid, malende gedachten) kan deze vorm van yoga goed helpen om ‘uit je hoofd en in je lijf’ te komen omdat de wat zwaardere en dynamische oefeningen meer aandacht en inspanning vragen. Het opbouwen van fysieke kracht en concentratie verstevigt je innerlijke basis
en werkt positief door in je zelfvertrouwen.

Intensiteit van de les: Dynamisch

1

Kom je bij ons een les volgen?

Schrijf je bovenaan de pagina in voor een proefles, of